Απο τα ΝΕΑ
Τέσσερις κινήσεις που θα φέρουν τα πάνω- κάτω στο φλέγον θέμα των επαγγελματικών δικαιωμάτων που απορρέουν από τα πτυχία των αποφοίτων όλων των βαθμίδων και μορφών εκπαίδευσης και κατάρτισης σχεδιάζει το επόμενο διάστημα το υπουργείο Παιδείας.
Σύμφωνα με πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», την ερχόμενη κιόλας εβδομάδα η υπουργός Παιδείας δρομολογεί νέα λύση, σε τέσσερις πράξεις, κατ΄ αρχήν για το πρόβλημα των κολεγίων, επιχειρώντας να απεμπλέξει τη χώρα από την αντιδικία της με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ακόμα «πετάει το μπαλάκι» στους επαγγελματικούς φορείς και τα επιμελητήρια, τα οποία θα κληθούν να συναποφασίζουν πλέον για την αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων. Παράλληλα, αλλάζουν όλα και για τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων ΑΕΙ, ΤΕΙ, ΙΕΚ, Επαγγελματικών Σχολών και κάθε μορφής εκπαίδευσης ή κατάρτισης, με τη δημιουργία Εθνικού Πλαισίου Επαγγελματικών Προσόντων με 8 επίπεδα. Συγκεκριμένα:
Ενσωμάτωση της οδηγίας
Η πρώτη κίνηση της κ. Διαμαντοπούλου, η οποία αναμένεται την ερχόμενη εβδομάδα - διαφορετικά από τον Ιανουάριο η Ελλάδα θα κληθεί από την Ε.Ε. να καταβάλει υψηλά πρόστιμα-, είναι η ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο της πολυσυζητημένης κοινοτικής οδηγίας 36/2005 για την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων των αποφοίτων των κολεγίων. Βάσει της οδηγίας αυτής, οι απόφοιτοι κολεγίων που συνεργάζονται με ευρωπαϊκά πανεπιστήμια θα πρέπει στο εξής να έχουν ίδια επαγγελματικά δικαιώματα με τους αποφοίτους αντίστοιχων ειδικοτήτων των ελληνικών ΑΕΙ- ΤΕΙ. Πάντως η Ελλάδα διατηρεί δικαίωμα να ζητήσει από τους αποφοίτους, εφόσον κρίνει ότι οι σπουδές τους υπολείπονται σε σχέση με αυτές στα ελληνικά ΑΕΙ, είτε να περάσουν δοκιμασία επάρκειας είτε να υποβληθούν σε πρακτική άσκηση προσαρμογής, μέγιστης διάρκειας 3 ετών.
Τα επαγγελματικά προσόντα
Η δεύτερη κίνηση, που αναμένεται τον Ιανουάριο, είναι η συγκρότηση ενός νέου Εθνικού Πλαισίου Επαγγελματικών Προσόντων και του αντίστοιχου Εθνικού Φορέα ο οποίος θα απονέμει τα επαγγελματικά δικαιώματα όχι μόνο στους αποφοίτους κολεγίων, αλλά στους αποφοίτους όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης και κατάρτισης, από τον απόφοιτο Λυκείου έως τον κάτοχο διδακτορικού διπλώματος. Στον φορέα αυτόν, θα κληθούν να συμμετέχουν και οι επαγγελματικοί φορείς και επιμελητήρια όπως το ΤΕΕ. Το Εθνικό Πλαίσιο Επαγγελματικών Προσόντων θα εφαρμοστεί στα πρότυπα του αντίστοιχου ευρωπαϊκού (ΕΠΕΠ), το οποίο συνδέει τα συστήματα επαγγελματικών προσόντων των χωρών, λειτουργώντας ως μηχανισμός μετατροπής για την ευκολότερη κατανόηση των επαγγελματικών προσόντων σε διαφορετικές χώρες και συστήματα. Τα επίπεδα καλύπτουν όλο το εύρος των επαγγελματικών προσόντων, από τα βασικά (Επίπεδο 1, π.χ. σχολικά απολυτήρια) έως τα προχωρημένα (Επίπεδο 8, π.χ. διδακτορικά) επίπεδα.
Οι αδειοδοτήσεις
Η τρίτη κίνηση είναι η αλλαγή του ισχύοντος νόμου για τα κολέγια που κρίθηκε εξάλλου αντιευρωπαϊκός. Τα κολέγια θα πάψουν- και πάλι- να ονομάζονται επισήμως κολέγια και θα ονομαστούν Κέντρα Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Αρμόδιο για την αδειοδότηση, τον έλεγχο και την αξιολόγηση των δομών αυτών θα είναι πλέον το Εθνικό Κέντρο Πιστοποίησης Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΕΚΕΠΙΣ), το οποίο μέχρι τώρα υπαγόταν στο υπουργείο Απασχόλησης και πιστοποιούσε τα Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΚΕΚ). Οι 40 άδειες λειτουργίας τις οποίες έδωσε χωρίς ελέγχους παραμονές των εκλογών η προηγούμενη κυβέρνηση και ανακλήθηκαν από την παρούσα θα επανεξεταστούν από το ΕΚΕΠΙ και κάθε κολέγιο που θα αξιολογείται ικανοποιητικά θα πιστοποιείται για να λειτουργήσει.
Αμοιβαία συνεργασία
Η τελευταία κίνηση που θα εκδηλωθεί εντός του πρώτου εξαμήνου του 2010, επί ισπανικής προεδρίας, θα είναι η προσπάθεια της κ. Άννας Διαμαντοπούλου να πείσει τους Ευρωπαίους εταίρους ότι είναι προς συμφέρον όλων να υπάρξει αμοιβαία συνεργασία των Αρχών Πιστοποίησης των κρατώνμελών ώστε κάθε χώρα να έχει το δικαίωμα ελέγχου των προδιαγραφών τις οποίες εγγυάται η αρχή μιας άλλης χώρας. Πρόσφατα, η υπουργός Παιδείας ενημέρωσε τη Σύνοδο Πρυτάνεων ότι οι Ευρωπαίοι για δικούς τους λόγους δεν βλέπουν με κακό μάτι μια τέτοια συμφωνία:
«Η σουηδική προεδρία επέδειξε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον γι΄ αυτή την πρόταση, γιατί τα σουηδικά πανεπιστήμια έχουν σήμερα μεγάλη εξωστρέφεια. Όλα τα σουηδικά πανεπιστήμια με franchising έχουν ανοίξει παραρτήματα δικά τους σε Σαγκάη, Χονγκ Κονγκ, Κίνα, Νότια Αμερική και προχωρούν προς την Αφρική, προς τη Βόρεια Αφρική. Θέλουν λοιπόν να τεθούν σε ευρωπαϊκό επίπεδο όσο γίνεται πιο γρήγορα οι αμοιβαίες αναγνωρίσεις ώστε να μην κινδυνεύσει η ποιότητά τους».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου