Κυριακή, Ιανουαρίου 03, 2010

βασικά γνωρίσματα του κινεζικού τρόπου σκέψεως


 Αντιγραφή απο:
http://asian-aroma.com/

ειναι απιστευτο ποσο τεραστια διαφορα υπαρχει στον τροπο σκεψης των κινεζων. θα ελεγε κανεις οτι ειναι απο … αλλο πλανητη αν συγκριθη με τον ελληνικό και γενικότερα τον δυτικοευρωπαικό τρόπο του σκέπτεσθαι.
αυτές τις μέρες ξενυχταω μελετωντας αυτό το θέμα , μετά απο συζητήσεις που εχω στο διαδύκτυο με μερικούς κινεζους που αλλοι ειναι προτεστάντες, αλλοι ειναι τυπικοί κινεζοι της κινας, αθεοι.
οπως καταλαβαίνω ο χριστιανισμός δεν εχει ακομα πραγματικά εισαχθή στην κινα. λεω πραγματικά, διοτι τυπικα εχει, αλλα ειναι ακατανόητος απο την πλατιά μαζα των κινεζων, ειναι μια ξένη θρησκεια.
οι εννοιες εκφράζονται με ομολογιακους ορους, κατα λέξη μεταφραση αγγλικών κυρίως ορων. οι προτεστάντες ιεραπόστολοι, ιδιαίτερα εκαναν το παν να τονίσουν οτι, ολα οσα πιστευαν οι κινέζοι ειναι του διαβόλου, δεν πρεπει να προσεύχονται και να τιμουν τους προγόνους, που ειναι απο τα πιο χαρακτηριστικά ολων των κινεζων, και ετόνησαν τον ιστορικό Ιησου που κανει θαυματα και που αν δεν πιστέψης σε αυτόν πας σιγουρα στην κόλαση.

απο τις φτωχές μου γνώσεις, μονο ο πραγματικά μεγας (για μένα) Ματεο Ριτσι, ο μεγάλος ισουητης ιεραποστολος σεβαστηκε πραγματικά τους κινέζους, εμαθε τελεια κινεζικά, εγινε λόγιος στην αυλή του αυτοκρατορα, αλλα τελικα η προσπάθεια του δεν ευοδόθηκε διοτι οι αλλοι στην ρωμαιοκαθολικη εκκλησία δεν τον καταλαβαν, και τελικα μια μεγάλη προσπάθεια δεν συνεχίστηκε. βεβαια, οι ρωμαιοκαθολικοι ιεραοστολοι μεχρι σημερα , προσπαθουν να σεβαστουν οσο μπορουν τον κινεζικό πολιτισμό, αλλα δεν τους βοηθουν οι θεολογικές προυποθεσεις της εκκλησίας τους (πχ. κτιστη θεια χαρη, σχολαστικισμος, συνδεση της ευχαριστίας αποκλειστικα με τον γολγοθα και αλλα που αγρότερα ισως μπορεσω να γράψω)
οσο για τους ορθοδόξους…. ειναι οπως λεγαμε παλια ἀλβανος τουρίστας’ δεν υπαρχουν, δεν νοιαστηκαν ποτε για την κινα…… την ημέρα ησυχαζουν, την νυχτα..κοιμωνται …. εχουν σοβαρώτερα πραγματα να ασχοληθουν, κτισματα, σταυλους μουλαρια, μπετα κτλ κτλ…(ειμαι βεβαιος οτι αυτη η φραση ειναι η μονη που θα σχολιαστη…. η μονη που θα τραβηξη το ενδιαφερον, αλλωστε την προσφερω ως αλλοθι για την αδιαφορία για τα επομενα)
ομως ειναι επιτακτικη αναγκη να μεταφραστη η θεολογια οχι μονο στα κινεζικα, (που ουτε αυτο εχει γινη πραγματικα) αλλα και να εκφραστη με κινεζικες εννοιες.
οι μεγαλοι πατερες της εκκλησίας χρησιμοποιησαν την ελληνικη γλωσσα, στην οποια γραφτηκε η καινη διαθηκη, και τις ελληνικες εννοιες για να εκφρασουν την ζωντανη αληθεια του ευαγγελιου , οσο ηταν εφικτο, αλλωστε η αληθεια δεν ειναι μια πρόταση αλλα ενα Προσωπο, ο ιδιος ο ΧΡΙΣΤΌς. θα πρεπει να γινη κατι παρομοιο στο μελλον, αν ποτε η εκκλησια, και η ακαδημαικη θεολογια ενδιαφερθη (ισως στο απωτατο μελλον οπως δειχνουν τα πραγματα…)
σας παρουσιαζω λοιπον μερικες απο τις κυριες αρχες των κινεζων, παρμενες απο τα βιβλια των κ. Βελισσαροπουλου (κινεζικη φιλοσοφια) και του Hajime Nakamura ways of thinkg of eastern people, εργο μοναδικο μια διεισδυτικη ματια στην ανθρωπινη σκεψη.
. η κινεζικη γλωσσα οπως θα ξερετε, ειναι οπτικη, ιδεογραμματα. δεν ειναι ακριβης.
δεν εχει γραμματικη
δεν εχει χρονους
δεν εχει πτωσεις
πχ. για να σας εξηγησω κατι ως κινεζος , θα σας δειχνω στο μελλον καποιες ζωργαφιές, που εσεις μπορειτε να πάρετε λιγο απο την καθε μια και να καταλάβετε το τι εννοω…
κοιτατε το ιδεογραμμα αυτο. σημαινει φθινοπωρο.
ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ
να και η εξηγηση
ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ
αλλα πως?σαν εινονα. αχυρα απο τα σπαρτα που εχουν μαζευτη πλεον , και που καιγονται….. ενω ο ελληνας θα δωση αναλυτικη προταση, φθινοπωρο ειναι η εποχη που …κτλ κτλ…
οι κινεζοι ΔΕΝ εχουν τατοιους ορισμους. κοιταξτε το παρακατω ιδεογραμμα.
σημαινει ΚΑΡΔΙΑ. βλεπετε την ανατομια της καρδιας και τους παλιους τροπους γραφης και τον συγχρονο
ΚΑΡΔΙΑ
αλλα δειτε τον ιδανικο συνδιασμο. και την ποιηση.
ΜΕΛΑΓΧΟΛΙΑ
ΜΕΛΑΓΧΟΛΙΑ
φθινοπωρο στην καρδιά μου.
ΜΕΛΑΓΧΟΛΙΑ
αντε τωρα εσεις να ορισετε τι σημαινει ΜΕΛΑΓΧΟΛΙΑ. ομως ο κινεζος σου δεινει μονο μια εικονα και σε αφηνει να σκεφτης… να φανταστης… δεν υπαρχουν ορια και ακριβεις ορισμοι.
(το ιδεογραμμα το διαλεξα διοτι αντιπροσωπευει εμενα μετα απο μερικα …σχολια φανατικων, η … ασχετων θαυμαστων. και παρεπιπτωντως δεν αποδεχομαι τον τιτλο του γεροντα οπως με αποκαλουν μερικοι. πατερ η παπα–ιωνα αν θελετε , αφου αναξιως μεν ειμαι παπας δε, η σκετο ιωνα)
βεβαια τα κινεζικα ιδεογράμματα ειναι εργα τεχνης μεχρι σημερα, και το αξίζουν, αλλα, δεν μπορουν να εκφρασουν γενικες εννοιες.
γιαυτο και δεν υπηρξε ποτε η αυστηρη φιλοσοφικη σκεψη και ο φιλοσοφικος διαλογος, οπως τον εννοουμε σημερα. ουτε υπαρχει μεχρι σημερα!!!!!!!!
οι κινεζοι απομονωμενοι στην τεραστια χωρα τους δεν ειχαν να διαλεχθουν με αλλους λαους οπως οι αρχαιοι ελληνες, ο Πλατων πχ..κτλ και ετσι προτυπο τους εγινε ΜΟΝΟ η φυση. την ειδαν ως αρμονια. και κυριως τελειως πρακτικα. ηταν γεωργοι. αν δεν εβρεχε αν πλημυριζαν τα ποταμια ηταν καταστροφη, εδω και τωρα.
ομως για τους κινεζους αυτη η αρμονία της φυσης (φαινιμενικη βεβαια) δεν τους οδηγησε να σκεφτουν γιατι ειναι αυτο που ειναι, υπαρχουν αραγε νομοι που διεπουν την φυση?
ειναι βασικο χαρακτιριστικο της κινεζικης σκεψεις οτι ΔΕΝ ειχε την εννοια του νομου . με εξαιρεση την σχολη των νομοκρατων, που ομως εζησε μονο 2 αιωνες και χρησημοποιηθηκε απο τον αυτοκρατορα Τσιν που για πρωτη φορα ενωσε τα αλληλομαχομενα κρατιδια σε βασιλειο και μια στυγνη δικτατορια. ο νομος δεν υπερκειται των πραγματων οπως στην δυτικη επιστήμη, ουτε και των ανθρώπων στην δικαιοσυνη και την διακυβερνηση. αν πχ. σε κατηγορουσε καποιος πηγαινε η υποθεση στον ανωτερο αρχοντα , αναλογα ποσο ψηλα, και ο αρχοντας εκρινε αναλογα με το αισθημα και τον βαθμο κατανοησης. η ανθρωπια, δηλ η ρεν στα κινεζικα, (που ομως δεν μεταφραζεται ακριβως ανθρωπια, δεν υπαρχει ακριβης μεταφραση αλλα τομοι!! επεξηγηματικοι ) ηταν η γενικη αρχη που ο αρχοντας υποτιθεται οτι θα εκρινε..
ειναι απιστευτο και ομως αληθινο η κινα απεκτησε νομικο συστημα οπως το γνωριζουμε , με το δικαιωμα να εχης δικηγορο στο δικαστηριο, να κρινεσαι βασει συγκεκριμενου νομο, κτλ το 1978, δεν ειναι λαθος ο αριθμος, ειναι σωστος.
λογω του οτι δεν υπηρξαν γενικες εννοιες οι κινεζοι δεν γνωριζουν αυστηρους ορισμους. η τυπικη λογικη ΔΕΝ αναπτυχτηκε ποτε στην κινα. αυτο δεν σημαινει βεβαια οτι οι κινεζοι ειναι παραλογοι. αλλα ακολουθουν την αρχη του μεσου ορου, μιας αρμονιας που δεν πρεπει να διαταραχτη. σκεπτομενοι με μοντερνους μαθηματικους ορους θα λεγαμε οτι οι κινεζοι ακολουθουν μια fuzzy logic που εξεταζεται στην μοντερνα λογικη, αλλα και που ειναι η λογικη θεμελίωση της κβαντομηχανικης. θα εχετε δη αλλωστε πολλες ηλεκτρικές συσκευες, πλυντηρια , βραστήρες ρυζιου κτλ… που γραφουν πως λειτουργουν με fuzzy logic, δηλ. μια λογικη που δεν εχει μονο 2 τιμες, αληθες η ψευδες αλλα πολλες ενδιάμεσες.
αυτο ομως ειχε συνέπεια να μην αναπτυχθη στην τεραστια χωρα η φιλοσοφία. ακομα και σήμερα , η επιχειρηματολογία , η προσπαθεια να θεμελιώσης αυτα που λες με επιχειρηματα και η απαντηση του αλλου, πραγμα που ηταν η ..απολαυση των ελληνων, που αλλωστε πανω σε αυτο θεμελιώθηκε ολος ο δυτικός πολιτισμός, θεωρειται στην κινα …τσακωμός… προς αποφυγην. δεν μπορουν να διακρινουν οτι μπορω να διαφωνω ριζικα με ενα φίλο μου και να απολαμβανουμε και οι δυο την διεργασια της λογικής μας που εμλουτιζει τις εμπειρίες μας. αλλωστε παραμενουμε φίλοι. για τον κινεζο… αυτο ειναι σπασιμο της φιλιας,γινεται εχθροτητα. δεν μπορουν να ξεχωρισουν την προσωπικη σχεση απο την εργασιακη, εχουν τεραστιο προβλημα σε αυτο.
ουτε αναπτηχθηκε βεβαια η ρητορικη, δεν υπαρχει,
και ουτε υπαρχει η εννοια του προσωπου. δεν υπαρχει πουθενα… δεν υπήρξαν οι προυποθεσεις.
στην αρχαια ελλαδα βεβαια υπηρξε κατα καποιο τροπο ως επιθεμα του ειναι, ως persona μασκα στο θεατρο και ως ατομο στα δικαστηρια. ομως η εννοια του προσώπου ειναι η τεραστια , μοναδικη προσφορα του χριστιανισμου στον κοσμο και την φιλοσοφία οπως λεγει ο σεβ περγανου Ιω. Ζηζιουλας στο περιφημο εγρο του απο το προσωπειον στο προσωπο.
λοιπον ο κινεζος δεν υπαρχει ουτε ως ατομο. υπαρχει μονο ως ενεργο στοιχειο μιας ομαδας. υπαρχει ως υπηκοος του αυτοκράτωρα, ως μελος μιας συντεχνιας και κυρίως ως μελος της οικογενειας στην οποια εχει απολυτη υποχρεωση, ιδιως στους γονεις που ειναι η κυριωτερη και πρωτη συγγενια.
θρησκεια με την εννοια που εννοουμε δεν υπηρξε ποτε στην κινα. ο κινεζος δεν ερχοταν σε απευθειας επαφη με τον θεο, τον ουρανο. μονο ο αυτοκρατορας μπορουσε να προσφερη θυσια. μονο με κατωτερα πνευματα μπορουσε να διαπραγματευτη ο απλος κινεζος. θα σου δωσω αυτο θα μου δωσης εκεινο….. οι ιερεις ηταν κρατικοι υπαλληλοι, δεν υπηρξαν με την εννοια που εχουμε.
δεν ειχει σημασια τοσο το τι λες αλλα το ΠΩΣ το λες. η εθιμοτυπια ειναι σημαντικοτερη απο την αληθεια. μεχρι την επανασταση που ανετρεψε το βασιλια το 1911, ολοι οι κρατικοι υπαλληλοι εξεταζονταν στα εργα του κουμφουκιου, πριν 2600 χρονια δηλαδη…. δεν εξεταζονταν στα μαθηματικα στην ιστορια κτλ κτλ…
στα σχολια μονο σημερα, λογω της δυτικης επιδρασης τολμουν οι μαθητες να κανουν ερωτηση, μεχρι και το πανεπιστημιο…
θεωρειται αγενεια και προσβολη στον δασκαλο…. αλλωστε εκπαιδευση ειναι η απομνημονευση , οχι η κριτικη μαθηση κατα τους κινεζους….
θα γραψω πολλα αργοτερα. γιατι παρ΄ολα αυτα ΠΡΕΠΕΙ να εκφραστη ο χριστιανισμος και στη γλωσσα τους, ο χριστος ηλθε για ολους και ειναι τεραστια ευθυνη ολων το οτι αντι να σκυψουμε ταπεινα να δουμε τι πιστευουν αυτοι οι ανθρωποι , και να μιλησουμε με τα δικα τους λογια και εννοιες, οπως τοσο εξυπνα, σοφα και πληρης χαριτος του αγιου πνευματος ο μεγας Παυλος στην αθηνα (αραγε τι θα του εγραφαν οι φανατικες φυλλαδες…τι ρυπους θια του πετουσαν… ποσοι θα τον αφοριζαν για τον λογο του στους αθηναιους….. κρυφα, ανωνυμα οπως ειναι πρακτικη αλλωστε στους σχετικους κυκλους……)
ετσι σας εδωσα μια πρωτη γευση…. μη βιαστητε να πετροβολησετε. τουλαχιστο προσευχηθητε οχι για μενα που ειμαι ο κακος (αλλα βεβαια το εχω πολυ αναγκη) αλλα να δωση ο θεος, να φωτηση ανθρωπους , μα μελετησουν, να καταλάβουν, να γράψουν και να εκφράσουν την θεολογία και την αληθεια του χριστου μεσα στα πλαισια που ανεφερα, για τους ανθρωπους αυτους που ομως ειναι ο μισος πληθισμος της γης.
προλαμβανω μια ευλογη απορία που ειχε εκφραστη και παλαιωτερα. αφου ειναι ετσι οι κινέζοι , πως εχουμε τοσα κομπιουτερ απο αυτους και τεχνολογία? ομως θα δειτε οτι ΔΕΝ ανεκαλυψαν αυτοι το κομπιουτερ. το παραγουν πιο φτηνα με μικροβελτιωσεις. παρὀλο που οι κινεζοι ηξεραν την πυξιδα, το χαρτι το μπαρουτι κα… πολυ πριν τους ευρωπαιους, ομως δεν τα συνδιασαν με την λογικη και την φιλοσοφία με αποτελεσμα να μεινουν μονο για τους τεχνιτες, χωρις θεωρια και πραξη.
αλλωστε μεχρι σημερα να κανεςι business με κινεζους η ακομα χειροτερα με γιαπωνεζους, οπως γραφει το Harvard business review και μαλιστα εχουν εκδοθει πολλα βιβλια, για αυτο, δεν ειναι καθολου οπως ξερουμε. δεν σημαινει τιποτα οτι κλεισαμε μια συμφωνια. ουτε οτι θα συναντηθουμε και θα πουμε ποσο κανει αυτο κτλ.. θα παμε να φαμε, θα μιλησουμε για οτιδηποτε αλλο ΕΚΤΟΣ απο την δουλεια, θα πιασουμε κοινωνικες σχεσεις και μετα θα θα μας πουν ναι η οχι… στην ιαπωνια μαλιστα , πας να κλεισης μια δουλεια , δεν λετε λεξη γιαυτη, πατε για γευμα και απο τον τροπο που τοποθετει ο αλλος τα ξυλαρακια του τρωτε η το ποτηρι του ριζοκρασου καταλαβαινεις (αν μπορεις βεβαια και ξερεις να αποκρυπτογραφης) αν θα γινη η δουλεια η οχι……
τιποα συγκεκριμενο.
ολα συνεσκιασμενα. σαν ενα τεραστιο ιδεογραμμα….

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...