Οι καταναλωτές στρέφονται στο "καλάθι του σούπερ μάρκετ", επιχειρώντας να πραγματοποιήσουν όσο το δυνατόν φθηνότερες αγορές και αντισταθμίζοντας έτσι τη συμπίεση του διαθεσίμου εισοδήματός τους. Αποδεικνύεται, δε, ότι τα ιδιωτικής ετικέτας προϊόντα είναι μια συμφέρουσα λύση αφού μπορεί να μειώσουν έως και 50% το κόστος του "καλαθιού".
Φαίνεται πως η εποχή που τα ιδιωτικής ετικέτας προϊόντα ήταν απλώς μια αγορά προορισμένη για ιδιαίτερα χαμηλά εισοδήματα έχει παρέλθει. Το χαμηλότερο, αναλόγως του προϊόντος, κόστος τους κατά 20% έως και 50% αφορά την πλειονότητα του πληθυσμού. Και η διαφορά στην τιμή υπερκαλύπτει την όποια διαφορά στην ποιότητα, όπως δείχνει το γεγονός ότι το 44% των καταναλωτών τα προτιμά ενώ το 55,3% από πλευράς ποιότητας θεωρεί ότι είναι εφάμιλλα των επωνύμων.
Έτσι εξηγείται γιατί οι πωλήσεις τους έχουν ανέλθει στο 22,4% του συνόλου εκτοξευόμενες στο 1,5 δισ. ευρώ σύμφωνα με υπολογισμούς λιανεμπορικών επιχειρήσεων, όταν το σύνολο της αγοράς κινείται στα 6,7 δις. ευρώ περίπου.Και αυτό ενόσω ο τζίρος των επωνύμων προϊόντων υποχωρεί σταθερά με κάμψη κατά 3,4% περίπου πέρσι. Το περιθώριο ανάπτυξης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην Ελλάδα αποκαλύπτει το αντίστοιχο μερίδιο αγοράς σε χώρες όπως η Αγγλία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ελβετία και το Βέλγιο που έχει αγγίξει το εκπληκτικό ποσοστό 40% του συνολικού όγκου πωλήσεων και 30% σε αγορές όπως η Ανατολική και Κεντρική Ευρώπη και οι Σκανδιναβικές χώρες.
Ενδεικτικά αναφέρονται οι τιμές σε μια σειρά βασικών προϊόντων που δεν λείπουν σχεδόν από κανένα καλάθι και τις διαφορές στο λογαριασμό:
Ιδιωτικής ετικέτας χαρτί υγείας 8 ρολών, μπορεί να το βρείτε προς 2,54 ευρώ όταν αντίστοιχο επώνυμο κοστίζει 5 ευρώ, χαρτοπετσέτες 0,70 ευρώ έναντι 0,85 ευρώ το πακέτο, ελαιόλαδο 4,57 ευρώ το λίτρο έναντι 5,60 ευρώ, σαμπουάν 2,14 ευρώ έναντι 4,20 ευρώ, μαλακτικό ρούχων ενός λίτρου 0,8 ευρώ έναντι 2,15 ευρώ, απορρυπαντικό πλυντηρίου 27 μεζουρών 3,85 ευρώ από 10,40 ευρώ, τοματάκια 0,48 ευρώ από 0,85 ευρώ και σπαγγέτι 0,48 ευρώ από 1,05 ευρώ. Έτσι λοιπόν, αγοράζοντας μόνο τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας θα πληρώσουμε 15,56 ευρώ σε σχέση με τα 30,1 ευρώ που θα πληρώσουμε αν επιλέξουμε μόνο επώνυμα προϊόντα.
Τα επώνυμα προϊόντα, λοιπόν, αντιμετωπίζουν σκληρό ανταγωνισμό που σε αρκετές περιπτώσεις τους αποσπά ηγετικά μερίδια αγοράς. Χαρακτηριστική περίπτωση είναι τα χαρτικά, τα απορρυπαντικά, το ρύζι, τα ζυμαρικά, κ.α. όπου τα μερίδιά τους θα τα ζήλευαν μερικές από τις μεγαλύτερες εταιρείες. Τα νούμερα είναι αποκαλυπτικά. Μόνον πέρυσι πουλήθηκαν για παράδειγμα περισσότερες από 80 εκατ. συσκευασίες αναψυκτικών ή χυμών και πάνω από 70 εκατ. συσκευασίες γάλακτος.
Η "μαζική" παρουσία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στα ράφια βοήθησε βεβαίως στο να πιεστούν σε χαμηλότερα επίπεδα οι τιμές και των επωνύμων προϊόντων, όπως συνέβη π.χ. στα γαλακτοκομικά, ή να αναγκαστούν μεγάλες επιχειρήσεις να προχωρήσουν στην παραγωγή ή διάθεση σειρών προϊόντων με χαμηλότερη τιμή, προκειμένου να τα ανταγωνιστούν. Σήμερα δεν υπάρχει αλυσίδα σούπερ μάρκετ που να μην έχει προϊόντα με τη δική της επωνυμία σε πληθώρα κατηγοριών και να πραγματοποιεί μέσω αυτών το 17-23% του τζίρου της. Σύμφωνα με στοιχεία της Symphony IRI το 2010 σε σχέση με το 2009 τα ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκαν κατά 19,5% και φέτος τρέχουν με ρυθμό ανάπτυξης 28%.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Φαίνεται πως η εποχή που τα ιδιωτικής ετικέτας προϊόντα ήταν απλώς μια αγορά προορισμένη για ιδιαίτερα χαμηλά εισοδήματα έχει παρέλθει. Το χαμηλότερο, αναλόγως του προϊόντος, κόστος τους κατά 20% έως και 50% αφορά την πλειονότητα του πληθυσμού. Και η διαφορά στην τιμή υπερκαλύπτει την όποια διαφορά στην ποιότητα, όπως δείχνει το γεγονός ότι το 44% των καταναλωτών τα προτιμά ενώ το 55,3% από πλευράς ποιότητας θεωρεί ότι είναι εφάμιλλα των επωνύμων.
Έτσι εξηγείται γιατί οι πωλήσεις τους έχουν ανέλθει στο 22,4% του συνόλου εκτοξευόμενες στο 1,5 δισ. ευρώ σύμφωνα με υπολογισμούς λιανεμπορικών επιχειρήσεων, όταν το σύνολο της αγοράς κινείται στα 6,7 δις. ευρώ περίπου.Και αυτό ενόσω ο τζίρος των επωνύμων προϊόντων υποχωρεί σταθερά με κάμψη κατά 3,4% περίπου πέρσι. Το περιθώριο ανάπτυξης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην Ελλάδα αποκαλύπτει το αντίστοιχο μερίδιο αγοράς σε χώρες όπως η Αγγλία, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ελβετία και το Βέλγιο που έχει αγγίξει το εκπληκτικό ποσοστό 40% του συνολικού όγκου πωλήσεων και 30% σε αγορές όπως η Ανατολική και Κεντρική Ευρώπη και οι Σκανδιναβικές χώρες.
Ενδεικτικά αναφέρονται οι τιμές σε μια σειρά βασικών προϊόντων που δεν λείπουν σχεδόν από κανένα καλάθι και τις διαφορές στο λογαριασμό:
Ιδιωτικής ετικέτας χαρτί υγείας 8 ρολών, μπορεί να το βρείτε προς 2,54 ευρώ όταν αντίστοιχο επώνυμο κοστίζει 5 ευρώ, χαρτοπετσέτες 0,70 ευρώ έναντι 0,85 ευρώ το πακέτο, ελαιόλαδο 4,57 ευρώ το λίτρο έναντι 5,60 ευρώ, σαμπουάν 2,14 ευρώ έναντι 4,20 ευρώ, μαλακτικό ρούχων ενός λίτρου 0,8 ευρώ έναντι 2,15 ευρώ, απορρυπαντικό πλυντηρίου 27 μεζουρών 3,85 ευρώ από 10,40 ευρώ, τοματάκια 0,48 ευρώ από 0,85 ευρώ και σπαγγέτι 0,48 ευρώ από 1,05 ευρώ. Έτσι λοιπόν, αγοράζοντας μόνο τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας θα πληρώσουμε 15,56 ευρώ σε σχέση με τα 30,1 ευρώ που θα πληρώσουμε αν επιλέξουμε μόνο επώνυμα προϊόντα.
Τα επώνυμα προϊόντα, λοιπόν, αντιμετωπίζουν σκληρό ανταγωνισμό που σε αρκετές περιπτώσεις τους αποσπά ηγετικά μερίδια αγοράς. Χαρακτηριστική περίπτωση είναι τα χαρτικά, τα απορρυπαντικά, το ρύζι, τα ζυμαρικά, κ.α. όπου τα μερίδιά τους θα τα ζήλευαν μερικές από τις μεγαλύτερες εταιρείες. Τα νούμερα είναι αποκαλυπτικά. Μόνον πέρυσι πουλήθηκαν για παράδειγμα περισσότερες από 80 εκατ. συσκευασίες αναψυκτικών ή χυμών και πάνω από 70 εκατ. συσκευασίες γάλακτος.
Η "μαζική" παρουσία των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στα ράφια βοήθησε βεβαίως στο να πιεστούν σε χαμηλότερα επίπεδα οι τιμές και των επωνύμων προϊόντων, όπως συνέβη π.χ. στα γαλακτοκομικά, ή να αναγκαστούν μεγάλες επιχειρήσεις να προχωρήσουν στην παραγωγή ή διάθεση σειρών προϊόντων με χαμηλότερη τιμή, προκειμένου να τα ανταγωνιστούν. Σήμερα δεν υπάρχει αλυσίδα σούπερ μάρκετ που να μην έχει προϊόντα με τη δική της επωνυμία σε πληθώρα κατηγοριών και να πραγματοποιεί μέσω αυτών το 17-23% του τζίρου της. Σύμφωνα με στοιχεία της Symphony IRI το 2010 σε σχέση με το 2009 τα ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκαν κατά 19,5% και φέτος τρέχουν με ρυθμό ανάπτυξης 28%.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου