Σάββατο, Ιανουαρίου 30, 2010

H Υπατία, η Αγία Αικατερίνη και η κινηματογραφική ταινία "Agora"

Αντιγραφή απο το www.amen.gr

της Κωνσταντίνας Παλαμιώτου-Θωμαΐδου, Σχολικής Συμβούλου Φιλολόγων, Δρ. Φιλοσοφίας Πανεπιστημίου Αθηνών 


Με αφορμή την πρεμιέρα κινηματογραφικής ταινίας "Agora", σχετικά με τις συνθήκες θανάτου της Φιλοσόφου Υπατίας, ο οποίος εσφαλμένα αποδίδεται σε Χριστιανούς και εμπλέκει και τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας Κύριλλο, η κυρία Κωνσταντίνα Παλαμιώτου-Θωμαΐδου, Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων, Δρ. Φιλοσοφίας Πανεπιστημίου Αθηνών, δημοσίευσε μια σχετική με το θέμα ενδιαφέρουσα φιλολογική μελέτη της.


Ακολουθεί το κείμενο της μελέτης της η οποία αρχικά αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα freemonks.gr:

Παρασκευή, Ιανουαρίου 29, 2010

Ο ΣΩΣΤΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΖΥΓΙΖΕΣΑΙ



















Συνέντευξη μὲ τον Θεὸ

- Θ θελες ν μο πάρεις μία συνέντευξη… επε Θεός.

-
ν χετε χρόνο … πάντησα.

Θες χαμογέλασε.

-
χρόνος μου εναι αωνιότητα … Τί θέλεις ν μ ρωτήσεις;

- Τί σ
ς κπλήσσει περισσότερο στος νθρώπους;

Θες πάντησε:

- Τ
γεγονς τι βαριονται τν παιδικ λικία, βιάζονται ν μεγαλώσουν … κα μετ ποθον ν εναι παιδιά. τι χάνουν τν γεία τους γι ν βγάλουν λεφτ … κα στ συνέχεια χάνουν τ χρήματά τους γι ν πανακτήσουν τν γεία.. Τ γεγονς τι σκέφτονται μ φόβο γι τ....
μέλλον κα
ξεχνον τ παρν κα τσι δν ζον οτε τ παρν οτε τ μέλλον. τι ζον σν ν μν πεθάνουν ποτ κα πεθαίνουν σν ν μν χουν ζήσει.

Θες πρε τ χέρι μου κα στάθηκε σιωπηλς γι λίγο.

Τότε ρώτησα:

-
ς γονέας, ποι εναι μερικ μαθήματα ζως πο θέλετε ν διδάξετε στ παιδιά Σας;

- Ν
μάθουν τι διαρκε μόνο λίγα δευτερόλεπτα γι ν νοίξει βαθις πληγς στν καρδι ατν πο γαπνε … κα χρειάζονται ρκετ χρόνια γι ν πουλωθον. Ν μάθουν τι πλούσιος νθρωπος δν εναι κενος πο χει τ περισσότερα, λλ ατς πο το χρειάζονται τ λιγότερα. Ν μάθουν τι πάρχουν νθρωποι πο τος γαπον, λλ πλς δν ξέρουν ν κφράσουν τ συναισθήματά τους. Ν μάθουν τι δύο νθρωποι μπορον ν βλέπουν τ διο πργμα κα ν τ ρμηνεύουν διαφορετικά. Ν μάθουν τι δν εναι ρκετ ν συγχωρον τος λλους, λλ πίσης, τι πρέπει ν συγχωρον τος αυτούς τους..

- Σ
ς εχαριστ γι τ χρόνο Σς … επα ταπεινά. Εναι κάτι κόμα πο θέλετε ν μάθει κόσμος;

Θες μ κοίταξε χαμογελώντας κα επε:

-
πλ τι εμαι δ, πάντοτε

Οκταβιανός Πάλερ (2 Ιουλίου 1926 - 7 Μαΐου 2007)
Filipp

Τετάρτη, Ιανουαρίου 27, 2010

Λόγος γιά τή μετάνοια-῾Αγίου ᾿Ιωάννου τοῦ Χρυσοστόμου


«δεν θα 'ταν λάθος αν θεωρούσαμε την εκκλησία πιο σπουδαία από την κιβωτό. Γιατί η κιβωτός δεχόταν βέβαια τα ζώα και τα διατηρούσε ζώα- η εκκλησία όμως δέχεται τα ζώα και τα αλλάζει. Tί εννοώ μ' αυτό: Mπήκε στην κιβωτό ένα γεράκι, βγήκε πάλι γεράκι- μπήκε ένας λύκος, βγήκε πάλι λύκος. Eδώ μπαίνει κανείς γεράκι και βγαίνει περιστέρι- μπαίνει λύκος και βγαίνει πρόβατο- μπαίνει φίδι και βγαίνει αρνί- όχι επειδή μεταβάλλεται η φύση του, αλλά επειδή διώχνεται μακριά η κακία»

«Yπάρχουν δύο πράγματα- η αμαρτία και η μετάνοια. H αμαρτία είναι τραύμα- η μετάνοια φάρμακο. Όπως ακριβώς για τά σώματα υπάρχουν φάρμακα και τραύματα, το ίδιο και γιά την ψυχή- υπάρχουν τα αμαρτήματα και η μετάνοια. H αμαρτία μέσα της έχει την ντροπή- η μετάνοια έχει το θάρρος και την παρρησία.»

Κυριακή, Ιανουαρίου 24, 2010

Η μακρινή ιστορία του κομπολογιού


Του Τάσου Θωμαΐδη

Το έτος 1000 περίπου, οι μοναχοί του Αγίου Όρους πήραν ένα μαύρο μάλλινο σκοινάκι,  του έκαναν πενήντα τέσσερις κόμπους και έπλεξαν τις δύο άκρες σε σχήμα σταυρού. Αυτή τη γιρλάντα την ονόμασαν δεητικό στεφάνι της Παναγιάς. Οι κοσμικοί την είπαν  προσευχητάρι, κομποσκοίνι και κομπολόι. Την είπαν κομπολόι επειδή, ο προσευχόμενος ακουμπώντας το κάθε κόμπο λέγει και μία προσευχή. Η σύμπτυξη των λέξεων κόμπο λέγει γέννησαν το όνομα  κομπολόγι – κομπολόι.
     

Σάββατο, Ιανουαρίου 23, 2010

Χονισμένα Σέρβια-Πανοραμικές φωτογραφίες

το Τριώδιο… ένα λειτουργικό βιβλίο




ΤΡΙΩΔΙΟ*
Όμως το βιβλίο που προκαλεί στον πιστό την ποθητή κατάνυξη, αυτό που, μάλιστα, αποκαλείται και Κατανυκτικόν, είναι τοΤριώδιο. Με τους γλυκύτατους ύμνους του παίρνει την πέτρινη, τη σκληρή καρδιά μας και, συντρίβοντάς την πάνω στο διαμάντι της ταπείνωσης, διαβρέχοντάς την με τα δάκρυα της μετάνοιας, την οδηγεί στην κατάσταση εκείνη που μας επιτρέπει ν' ανοίξουμε χωρίς επιφυλάξεις τον εαυτό μας στη φωτολουσία της θείας Χάρης. Νύξη είναι το τσίμπημα, κατάνυξη το πολλαπλό τσίμπημα που μας συντρομάσσει και μας αφυπνίζει από το λήθαργο και την αποχαύνωση της αμαρτίας, μας κεντρίζει το ενδιαφέρον, συνδαυλίζει και παροξύνει την έγνοια μας για σωτηρία. Η παρακολούθηση, στη λατρεία της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, των ύμνων του Τριωδίου είναι -- αποδείχτηκε στη χιλιόχρονη χρήση του -- ένα κι ένα γι' αυτή την απαραίτητη στη ζωή μας λυτρωτική κίνηση. Ιδού ένα πρώτο δείγμα:

Άγιος Διονύσιος ο εν Ολυμπω



Ο Άγιος Διονύσιος ο εν Ολύμπω, προστάτης και πολιούχος της Πιερίας, γεννήθηκε περίπου το 1500 μ. Χ. στη Θεσσαλία στο χωριό Σκλάταινα ή Σθλάτενα ή Πλάτινα, σήμερα αποκαλούμενο Δρακότρυπα, της επαρχίας Φαναρίου. Ο πατέρας του Αγίου ονομαζόταν Νικόλαος και η μητέρα του Θεοδώρα. Ήταν φτωχοί, αλλά πολύ ευσεβείς. Ο πατέρας του Αγίου παράλληλα με τις γεωργικές και κτηνοτροφικές του εργασίες ήταν και σφυροκόπος (σπαθοποιός).

Ο Άγιος που το κοσμικό του όνομα ήταν Δημήτριος Καλέτσης ήταν παιδί της προσευχής. Σύμφωνα με παράδοση που υπάρχει στη γενέτειρά του, Τετάρτη και Παρασκευή δεν θήλαζε. Επίσης οι γονείς του, όταν ακόμα ήταν βρέφος και  κοιμόταν, έβλεπαν από πάνω του ένα φωτεινό Σταυρό που λαμποκοπούσε σαν τον ήλιο. Αυτό, έλεγαν, ότι ήταν σημείο που φανέρωνε την κατά Θεό προκοπή του, όταν θα μεγάλωνε.

Σάββατο, Ιανουαρίου 16, 2010

Βυζαντινές «διεθνείς» λέξεις

Ως γνωστόν, η πλουσιότατη ελληνική μας γλώσσα χρησίμευσε και χρησιμεύει ακόμη ως αστείρευτο θησαυροφυλάκιο λέξεων για όλες τις δυτικές – και όχι μόνο- γλώσσες. Μεγάλος αριθμός επιστημονικών, φιλολογικών, τεχνολογικών και πολιτειακών όρων αποδίδεται σε πολλές γλώσσες με ελληνικές λέξεις. Ακόμη και λέξεις χρησιμοποιούμενες συχνά στην καθομιλουμένη των Δυτικών μας φίλων απηχούν την ελληνόγλωσση καταγωγή (καταστροφή – catastrophe, τηλέφωνο – telephone) ή ακόμη και ονόματα ζώων (ελέφαντας – elephant).

Κυριακή, Ιανουαρίου 03, 2010

βασικά γνωρίσματα του κινεζικού τρόπου σκέψεως


 Αντιγραφή απο:
http://asian-aroma.com/

ειναι απιστευτο ποσο τεραστια διαφορα υπαρχει στον τροπο σκεψης των κινεζων. θα ελεγε κανεις οτι ειναι απο … αλλο πλανητη αν συγκριθη με τον ελληνικό και γενικότερα τον δυτικοευρωπαικό τρόπο του σκέπτεσθαι.
αυτές τις μέρες ξενυχταω μελετωντας αυτό το θέμα , μετά απο συζητήσεις που εχω στο διαδύκτυο με μερικούς κινεζους που αλλοι ειναι προτεστάντες, αλλοι ειναι τυπικοί κινεζοι της κινας, αθεοι.
οπως καταλαβαίνω ο χριστιανισμός δεν εχει ακομα πραγματικά εισαχθή στην κινα. λεω πραγματικά, διοτι τυπικα εχει, αλλα ειναι ακατανόητος απο την πλατιά μαζα των κινεζων, ειναι μια ξένη θρησκεια.
οι εννοιες εκφράζονται με ομολογιακους ορους, κατα λέξη μεταφραση αγγλικών κυρίως ορων. οι προτεστάντες ιεραπόστολοι, ιδιαίτερα εκαναν το παν να τονίσουν οτι, ολα οσα πιστευαν οι κινέζοι ειναι του διαβόλου, δεν πρεπει να προσεύχονται και να τιμουν τους προγόνους, που ειναι απο τα πιο χαρακτηριστικά ολων των κινεζων, και ετόνησαν τον ιστορικό Ιησου που κανει θαυματα και που αν δεν πιστέψης σε αυτόν πας σιγουρα στην κόλαση.

Παρασκευή, Ιανουαρίου 01, 2010

Μεγάλου Βασιλείου



Άνθρωπος τέλειος είναι εκείνος ο οποίος αγαπά την αλήθεια και την δικαιοσύνη, ο οποίος σέβεται τον Θεό, δεν κάνει κακές πράξεις και είναι ελεήμων.


Κύριο γνώρισμα του ανθρώπου είναι να είναι ήμερος, επιεικής, πράος, ταπεινός, ήσυχος, σταθερός, μη παρασυρόμενος ως άλογον ζώον υπό της οργής ή υπό άλλων παθών.


Αδύνατος άνθρωπος είναι εκείνος , που δεν μπορεί να κρύψει τα μυστικά του.
Ισχυρός εκείνος που συγκρατεί την οργή του.
Υπομονετικός εκείνος, που μπορεί να κύψει τη δυστυχία του.
Πλούσιος εκείνος, που αρκείται στα αναγκαία.
Ο πλεονέκτης δεν ευφραίνεται ποτέ με αυτά που έχει. Λυπάται γι’ αυτά που του λείπουν.

Αυτός που σήμερα είναι θαλερός στο σώμα , τετράπαχος από την καλοπέραση , με πολύ καλό χρώμα, γεμάτος σφρίγος στην ακμή της ηλικίας του, ασταμάτητος στην ορμή , αύριο αυτός ο ίδιος είναι ελεεινός ή μαραμένος από τον χρόνο , ή διαλυμένος από αρρώστια.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...